سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی پژوهشی
این وبلاگ بیشتر به مطالب رشته شیمی می پردازد. 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

عدد آووگادرو ، با استفاده از قانون فاراده که مقدار الکتریسیته لازم برای آزاد کردن یک  گرم یون + Hرا 96487 کولن بدست آورده بود و با استفاده از بار الکترون ، این عدد را بدست آورد. زیرا 96487 کولن الکتریسیته برای آزاد کردن یک مول الکترون مصرف می شود. پس :

N = 96487 / (1.6021*10^-19) = 6.0225*10^23


[ چهارشنبه 92/2/25 ] [ 6:59 صبح ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]

روش اول:مقداری الکل را به مخلوط این دو بیفزایید. الکل به این دلیل که دارای عامل هیدروکربنی ناقطبی است، شکر را که آن هم عامل هیدروکربنی دارد، در خود حل می‌کند. ولی نمک که ماده‌ای یونی است در آن حل نمی‌شود. به این ترتیب با یک صافی می‌توان بلورهای نمک را جدا نمود. پس از مدتی هم الکل تبخیر می‌شود و دوباره بلورهای شکر به دست می‌آیند.

روش دوم: روش تبلور است که بر اساس آن، هر ماده به دور هسته‌ای از جنس خودش متبلور می‌شود. برای جدا کردن شکر و نمک با این روش، مخلوط نمک و شکر را پس از انحلال در آب، گرم کنید و به صورت محلول اشباع درآورید. هم‌زمان دو نخ در محلول آویزان کنید که به یکی از نخها تکه‌ای سنگ نمک و به نخ دیگر تکه‌ای نبات بسته شده باشد. پس از مدتی، هر ماده به دور بلور همجنس خود جمع و متبلور می‌شود.

روش سوم:چون شکر مولکولی در آب حل می شود و نمک یونی، میتوانید مخلوط را در آب حل کنید و آن را از ستونهای تبادلگر یونی که قادرند کاتیونها و آنیونهای موجود در آب را از آن جدا کنند، عبور دهید. در مسیر تبادلگر یونی، یونهای مثبت Na و یونهای منفی Cl از آب جدا می شود و شما در آن سو فقط محلول آب و شکر دارید و جدا کردن شکر از آب هم کار سختی نیست. جدا کردن یونهای کلر و سدیم هم با بازگردانی ستون تبادلگر اتفاق می افتد.

روش چهارم: به علت تفاوت در وزن مولکولی شکر و نمک، میتوان از سانتریفیوژ، که بر اساس تفاوت در وزن مولکولی مواد را از هم جدا میکند، استفاده کرد.

روش پنجم: به علت تفاوت در اندازه ی بلورهای نمک و شکر، میتوان از صافی هایی با اندازه ی روزنه های بسیار ریز نیز استفاده کرد البته به شرطی که اندازه ی بلور بزرگتر را بدانیم.

البته از روش بسیار جالب تری هم می توان استفاده کرد به این صورت که شکر و نمک را جلوی یک تعداد مورچه می ریزیم. مورچه ها شکر را جدا می کنند و نمک باقی می ماند.


[ چهارشنبه 92/2/25 ] [ 6:59 صبح ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]

توجه دقت کنید که رمز هایی که برای یادگیری آسان جدول تناوبی گذاشته میشود مربوط به ستون های جدول تناوبی یعنی ستون های عمودی جدول تناوبی است .

 ستون اول از سمت چپ :

هلینا کرباس فر شامل :

هیدروژن (H) ـ لیتیوم (Li) ـ سدیم (Na) ـ پتاسیم (K) ـ روبیدیوم (Rb) ـ کسیوم (Cs) ـ فرانسیوم (Fr)

 ستون دوم از سمت چپ :

به مرگ کاظم سر بالا رفتم  شامل :

بریلیوم (Be) ـ منیزیم (Mg) ـ کلسیم (Ca) ـ ستورنتیوم (Sr) ـ باریوم (Ba) ـ رادیوم (Ra)

 ستون اول از سمت راست :

هی نگاه کن آرمین و کریم با زانتیا رفتند . ریزکانه شامل :

هلیوم (He) ـ نئون (Ne) ـ آرگون (Ar) ـ کریپتون (Kr) ـ زنون (Xe) ـ رادون (Rn)

 ستون دوم از سمت راست :

فدای کله براقت آی اتم شامل :

فلوئور (F) ـ کلر (Cl) ـ برم (Br) ـ ید (I) ـ استات (At)

 ستون سوم از سمت راست :

ارگ اسی صدای تیمپو میده شامل :

اکسیژن (O) ـ سولفول (S) ـ سیلیوم (Se) ـ تلوریوم (Te) ـ پولونیوم (Po)

 ستون چهارم از سمت راست :

نیوتون پرو اصلا سیبو به کسی نداد شامل :

نیتروژن (N) ـ فسفر (P) ـ آرسنیک (As) ـ آنتیمانی (Sb) ـ بیسموس (Bi)

 ستون پنجم از سمت راست :

کسی جرم صندلی پدر بزرگو نمیدونه شامل :

کربن (C) ـ سیلیکون (Si) ـ گرمانیوم (Ge) ـ تین (Sn) ـ سرب (Pb)

 ستون ششم از سمت راست :

بگو الو جواد اینجا تلفنخانه است شامل :

بورون (B) ـ آلومینیوم (Al) ـ گالیوم (Ga) ـ ایندیوم (In) ـ تالیوم (Ti)

برگرفته از وبلاگ جالب  :http://kheduc.blogfa.com


[ چهارشنبه 92/2/25 ] [ 6:59 صبح ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]
حالت های مختلف فیزیکی دارای ظرفیت های گرمایی متفاوت هستند. ظرفیت گرمایی، عبارت است از میزان گرمایی که لازم است به یک جسم داده شود تا دمای آن به میزان یک درجه سانتیگراد افزایش یابد.

ببینیم افزایش دما به چه نحو صورت می‌گیرد؟ هنگامی که جنبش ذرات ماده زیاد شود، این حرکت و جنبش به صورت افزایش دما خود را نشان می‌دهد.حال هنگامی که جاذبه و پیوند بین ذرات ماده ضعیف باشد، با دادن اندک گرمایی به جسم، ذرات آن از قیدوبند رها شده و شروع به جنبش و حرکت می‌کنند، درنتیجه زود گرم می‌شود. چنین ماده‌ای دارای ظرفیت گرمایی اندکی است. اما هنگامی که ذرات و اتمهای یک ماده با پیوندهای قوی به هم متصل شده باشند، با دادن اندک انرژی یا گرما به آن، ذرات از قید و بند رها نشده و شروع به حرکت نمی‌کنند. در چنین جسمی برای رهاندن ذرات از قیدوبند جاذبه‌ی بین ذرات، نیاز به دادن گرمای بیشتری است و درنتیجه ظرفیت گرمایی این ماده بالا می‌رود.

غیر از نوع و ذات اتمهای موجود در یک ماده ، حالت ماده نیز در تعیین ظرفیت گرمایی مهم است، زیرا در حالتهای مختلف از یک جسم، پیوندهای بین ذرات آن هم متفاوت می‌شود. به عنوان مثال در آب، مولکولها به وسیله‌ی پیوندهای قوی هیدروژنی به یکدیگر متصل هستند. در چنین شرایطی برای سست کردن یا پاره کردن این پیوندها و به حرکت درآوردن مولکولها و سرانجام افزایش دمای آب، نیاز به دادن انرژی و گرمای زیادی داریم و درنتیجه ظرفیت گرمایی آب زیاد می‌باشد.

اما در یخ، آرایش مولکولها به نحو دیگری است، مولکولهای آب به صورت شش‌ضلعی‌هایی کنار هم قرار می‌گیرند طوریکه یک فضای خالی بین این شش‌ضلعیها به وجود می‌آید. حال انرژی اندکی برای تخریب این ساختمان مورد نیاز است، درنتیجه ظرفیت گرمایی یخ کمتر از ظرفیت گرمایی آب می‌باشد.

همچنین ظرفیت گرمایی بخار آب نیز با تعمیم رابطه ی بالا نیز نسبت به آب اندک است، زیرا بین مولکولها در حالت بخار، هیچ جاذبه ای و قید و بندی وجود ندارد، درنتیجه به راحتی می توان جنبش آنها را کم یا زیاد نمود، بنابراین ظرفیت گرمایی بخار نیز اندک است.

با این توضیحات می توان نتیجه گرفت که این موضوع(تغییر ظرفیت گرمایی با تغییر حالت ماده) در مورد تمام مواد صدق می کند.

چرا ظرفیت گرمایی ویژه آب از یخ بیشتر است ؟

دلیل اوّل : در یخ تنها جنبش های ارتعاشی وجود دارد و با افزایش انرژی بدون نیاز به شکستن پیوند شدت این ارتعاشات بالا می رود، در حالی که آب جنبش‌های انتقالی و نیز تعداد کمی دورانی وجود دارد افزودن انرژی که برای بیشتر کردن شدت این حرکات به کار می‌رود ، ابتدا باید صرف شکستن پیوندهای هیدروژنی گردد تا این حرکات شدیدتر شوند .

دلیل دوم : یخ در واقع دو فاز است. یکی فاز جامد و دیگری فاز گاز و ظرفیت گرمایی آن میانگین این دو فاز است و چون ظرفیت گرمایی ویژه حالت گاز به علت نبودن جاذبه های قابل توجه کم است ، پس ظرفیت گرمایی یخ هم کم می شود

[ چهارشنبه 92/2/25 ] [ 6:59 صبح ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]

مندلیف و لوتار میردر موردخواص عنصرهاو ارتباط انها بررسی های دقیق تری:start
انجام دادندودر سال 1869م به این نتیجه رسیدند که خواص عنصرها تابعی تناوبی از جرم انهاست.
به این معنا که اگر عنصرها را به ترتیب افزایش جرم اتمی مرتب شوند نوعی تناوب در انها اشکار میگرددوپس ازتعداد معینی از عنصرها عنصرهایی با خواص مشابه خواص پیشین تکرار می شوند .
مندلیف در سال 1869 بر پایه ی قانون تناوب جدولی از 63عنصر شناخته شده ی زمان خود منتشر کرد .در فاصله ی بین سالهای 1869 تا 1871م مندلیف هم مانند لوتار میر با بررسی خواص عنصرها و ترکیب های انها متوجه شد که تغییرهای خواص شیمیا یی عنصرها مانند خواص فیزیکی انها نسبت به جرم اتمی روند تناوبی دارد.از این رو جدول جدیدی در 8 ستون و12سطر تنظیم کرد.او با توجه به نارسایی های جدول نیو لندز ولوتار میر و حتی جدول قبلی خود جدولی تقریبابدون نقص ارایه دادکه فراگیر وماندنی شد.
شاهکارهای مندلیف در ساخت شهرک عناصر:
روابط همسایگی:دانشمندان پیش از مندلیف در طبقه بندی عناصر هر یک را جداگانه و بدون
وابستگی به سایر عناصر در نظر می گرفتند.اما مندلیف خاصیتی را کشف کرد که روابط بین عنصرها را به درستی نشان میدادو ان را پایه تنظیم عناصر قرار داد.
وسواس وی:او برخی از عناصر را دوباره بررسی کرد تا هر نوع ایرادی را که به نادرست بودن جرم اتمی از بین ببرد.در برخی موارد به حکم ضرورت اصل تشابه خواص در گروهها را بر قاعده افزایش جرم اتمی مقدم شمرد.
واحدهای خالی:در برخی موارد در جدول جای خالی منظور کردیعنی هر جا که بر حسب افزایش جرم اتمی عناصر باید در زیر عنصر دیگری جای می گرفت که در خواص به ان شباهتی نداشت ان مکان را خالی می گذاشتو ان عنصر را در جایی که تشابه خواص رعایت میشد جای داد.این خود به پیش بینی تعدادی ا زعنصرهای ناشناخته منتهی شد.
استقبال از ساکنان بعدی:مندلیف با توجه به موقعیت عنصرهای کشف نشده و با بهره گیری از طبقه بندی دوبرایزتوانستخواص انها را پیش بینی کند.برای نمونه مندلیف در جدولی که در سال 1869 تنظیم کرده بودمس و نقره وطلا را مانند فلزی قلیایی در ستون نخست جا داده بود اما کمی بعد عناصر این ستون را به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم کرد.سپس دوره های نخست و دوم و سوم هر یک شامل یک سطر و هر یک از دوره های چهارم به بعد شامل دو سطر شده وبه ترتیب از دوره های چهارم به بعد دو خانه اول وشش خانه اخر از سطر دوم مربوط به عناصر اصلی ان دوره و هشت خانه باقی مانده ی سطر اول و دو خانه اول سطر دوم مربوط به عناصر فرعی بود
ساخت واحد مسکونی هشتم:مندلیف با توجه به این که عناصراهن وکبالت ونیکل وروتینیم ورودیم وپالادیم واسمیم وایریدیم وپلاتینخواص نسبتا با یکدیگر دارند این عناصر را در سه ردیف سه تایی و در ستون جداگانه ای جای دادو به جدول پیشین خود گروه هشتم ا هم افزود
در ان زمان گازهای نجیب شناخته نشده بوداز این رودر متن جدول اصلی مندلیف جایی برای این عناصر پیش بینی نشد. پس از ان رامسی و رایله در سال 1894 گاز ارگون را کشف کردند و تا سا ل 1908 م گازهای نجیب دیگرکشف شد و ظرفیت شیمیایی انها 0 در نظر گرفته شدو به گازهای بی اثر شهرت یافتند
اسانسور مندلیفبه سوی اسمان شیمی :جدول مندلیف در تنظیم و پایدار کردن جرم اتمی بسیاری از موارد مندلیفنادرست بودن جرم اتمی برخی از عناصر را ثابت و برخی دیگر را درست کرد .جدول تناوبی نه تنها به کشف عنصرهای ناشناخته کمک کرد بلکه در گسترش و کامل کردن نظریه ی اتمی نقش بزرگی بر عهده داشت و سبب اسان شدن بررسی عناصر و ترکیب های انها شد.
مجتمع نیمه تمام:جدول تناوبی با نارسایی هایی همراه بود که عبارتند از :
1-جای هیدروژن در جدول بطور دقیق مشخص نبود .گاهی ان را بالا ی گروه فلزهای قلیایی و گاهی بالای گروه های گروه هالوژن ها جا میداد.
2-در نیکل و کبالت که جرم اتمی نزدیک به هم دارند خواص شیمیایی متفاوت است و با پایه قانون تناوبی ناسازگاری دارد.
3-کبالت را پیش از نیکل و همچنین تلور را پیش از ید جای داد که با ترتیب صعودی جرم اتمی هم خوانی نداشت .با پیش رفت پژوهش ها و با کشف پرتوایکس و عنصرهاو بررسی دقیق طیف انها عدد اتمی کشف و اشکار شد و عناصر بر حسب افزایش عدد اتمی مرتب و
نار سایی های جزیی موجود در جدول مندلیف از بین رفت .زیرا تغییرات خواص عناصر نسبت به عدد اتمی از نظم بیشتری برخوردارست تا جرم اتمی انها .
4سال پس از نشر جدول مندلیف بوابو در ات به روش طیف نگاری اکا الومینیوم را کشف کرد و گالیم نامید و 4 سال بعد نیلسون اکا بور را کشف کرد و اسکاندیم نامید و هفت سال بعد ونیکلر هم اکا سیلسیم را از راه تجربه طیفی کشف کرد و ان را ژرمانیم نامید.

تغییرات خواص عناصر در دوره ها و گروههای جدول:
1-تغییرات شعاع اتمی :در هر گروه با افزایش عدد اتمی شعاع اتمی افزایش می یابد ودر هر دوره با افزایش عدد اتمی شعاع اتمی به تدریج کوچکتر می گردد.
2-تغییرات شعاع یونی :شعاع یون کاتیون هر فلز از شعاع اتمی ان کوچکتر و شعاع هر نا فلز از شعاع اتمی ان بزرگتر است.به طور کلی تغییرهای شعاع یونی همان روند تغییرات شعاع اتمی است.
3-تغییرات انرژی یونش: در هر دوره با افزایش عدد اتمی انرژی یونش افزایش
می یابد و در هر گروه با افزایش لایه های الکترونی انرژی یونش کاهش می یابد.
4-تغییرات الکترون خواهی :در هر دوره با افزایش عدد اتمی انرژی الکترونخواهی افزایش می یابدودر هر گروه با افزایش عدد اتمی اصولا انرژی الکترون خواهی از بالا به پایین کم می شود .
5-تغییرات الکترونگاتیوی:در هر دوره به علت افزایش نسبتا زیا د شعاع اتمی الکترونگاتیوی عناصر کم میشود و در هر دوره به علت کاهش شعاع اتمی الکترونگاتیوی عناصر افزایش می یابد .
6-تغییرتعدادالکترونهای لایه ظرفیتوعدد اکسایش:در هر دوره از عنصری به عنصر دیگریک واحد به تعداد الکترون ها ی ظرفیت افزوده میشود و تعداد این الکترونها و عدد اکسایش در عنصرهای هر گروه با هم برابرند.
7-تغییرات پتانسیل الکترودی :در ازای هردوره با افزایش عدد اتمی توانایی کاهندگی عنصرها کاهش می یابد و توانایی اکسیدکنندگی انها افزایش می یابد .از این روفلزهایی که در سمت چپ دوره ها جای دارندخاصیت کاهندگی ونا فلزهایی که در سمت راست دوره ها جای دارندتوانایی اکسید کنندگی دارند.در موردعناصر یک گروه توانایی اکسید –کنندگی با افزایش عدد اتمی وپتانسیل کاهش می یابد.
8-تغییرات توانایی بازی هیدروکسید:توانایی بازی هیدروکسیدعناصر در گروهها ازبالا به پایین افزایش می یابد اما در دوره از سمت چپ به راست رو به کاهش است.
9-تغییرات دما وذوب یا جو ش:در هر دوره دمای ذوب و جوش تا اندازه ای به طورتناوبی تغییر می کند ولی این روندمنظم نیست و در موردعناصرگروهها نیز روندواحدی وجود ندارد.

برای مشاهده جدول تناوبی اینجا کلیک کنید


[ چهارشنبه 92/2/25 ] [ 6:59 صبح ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 206629