سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی پژوهشی
این وبلاگ بیشتر به مطالب رشته شیمی می پردازد. 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

 

کروماتو گرافی :

کروماتوگرافی را به علت اینکه دربرگیرنده سیستم‌ها و تکنیک‌های مختلفی است نمی‌توان به طورمشخص تعریف کرد. اغلب جداسازی‌ها برمبنای کروماتوگرافی و بر روی مخلوط‌هایی از مواد بی‌رنگ از جملهگازها صورت می‌گیرد.

 

کروماتوگرافی راهی است برایتشخیص اجزا در ابعاد نانومتری،با دقتی در حد و اندازه? مولکولی و مدتها پیش از شکل گیریفناوری نانو، برای شناسایی مواد به کار میرفت. اگر چند مولکول با هم داشته باشیم،کروماتوگرافی تشخیص میدهد غلظت آنها چقدر است.
اساس کارکروماتوگرافی جداسازی اجزایمخلوط با استفاده از سرعت متفاوت حرکت مولکولهای مختلف در محیط یکسان و باانرژی اولیه? مشابه است.
دستگاههای کروماتوگرافی پیشرفته، میلیونها مولکول مختلف رادر یک میلیمتر مخلوط بهراحتی شناسایی می‌کنند و پژوهشگران فناوری نانومی‌توانند به کمک این روشها قسمت عمده‌ای از مشکلات خود را در شناسایی موادمورداستفاده رفعکنند.
کروماتوگرافی به عنوان یکی ازروشهای آزمایشیِ کارآمد درنانو فناوری، شامل چند روش است: کروماتوگرافی کاغذی، کروماتوگرافی ژلیوکروماتوگرافی گازی از جملهروشهایی هستند که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم. دقتکنید که زمان، عامل کنترل ما بر انتخاب ذراتی است کهبا سرعتهای مختلف در محیطکروماتوگرافی توزیع مکانی می‌‌یابند.

  ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/7/30 ] [ 7:54 صبح ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]

 

هدف:

 اندازه گیری آنتالپی استاندارد انحلال وآنتروپی استاندارد انحلال اسید بنزوئیک

تئوری:

مقدمه برحلالیت:

حلالیت از مهمترین و کاربردی ترین مفاهیم مورد استفاده در شیمی و مهندسی شیمی است .

در این پدیده ذرات حلال اطراف ذرات حل شونده را احاطه کرده و با برقراری پیوند با آنان سعی در جدا نمودن ذرات حل شونده از هم می کنند اگر ذرات از هم جدا شده و توسط حلال احاطه شوند انحلال صورت پذیرفته است در غیر اینصورت جسم بطور کامل حل نمی گردد در چنین حالتی سه حالت مختلف بوجود می آید .

حل شونده می تواند به میزان بسیار کم در جلال حل شود در چنین مواردی گفته می شود که جسم حل نمی شود اگر چه حتی در این حالت هم به مقدار بسیار کم حل شونده حل می گردد .

اگر حل شدن به مقدار بیشتر از این حالت حل شود در این حالت گفته می شود که جسم کم محلول است و جسم می تواند به مقدار بسیار خوبی هم حل شود در این حالت گفته می شود که جسم حل شونده است .

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/7/25 ] [ 11:48 عصر ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]

اساس این اندازه گیری واکنش نیکل با محلول دی متیل گلی اکسیم در محیط آمونیاکی ضعیف و تشکیل رسوب قرمز متبلور نیکل دی متیل گلی اکسیمات می باشد .

از آنجا که این رسوب در اسید های قوی حل می شود اگر آن را در محیط خنثی یا اسید های قوی رسوب دهند کاملا رسوب نمی کند و اسید مقداری از رسوب ایجاد شده را در خود حل می کند . بنابراین در صورتی رسوب نیکل دی متیل گلی اکسیمات به طور کامل تشکیل می شود که یا محلول آمونیاکی باشد و یا در محیط خنثی به آن سدیم استات یا آمونیم اضافه شود تا اینکه به جای اسید های معدنی  اسید استیک تولید شود  و رسوب حل نگردد زیرا قدرت اسیدی  استیک اسید کم است و رسوب نیکل دی متیل گلی اکسیمات  در آن  نا محلول است .

اگر آمونیاک زیاد به محلول زده شود باز هم رسوب نیکل دی متیل  گلی اکسیم به طور کامل تشکیل نمی شود و بایستی محلول را حرارت داد تا زیادی آمونیاک خارج گردد .

رسوب نیکل دی متیل گلی اکسیم در الکل خالص به طور قابل ملاحظه ای حل می شود . ولی در محلول الکلی رقیق حل نمی شود و به همین دلیل محلول دی متیل گلی اکسیم الکلی رقیق  تهیه می شود.

  ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/7/25 ] [ 11:31 عصر ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]

کشف این عنصر توسط Martin Klaproth و در سال 1789 در آلمان رخ داد و اسم این عنصر از نام سیاره اورانوس برگرفته شده است .
شیشه های رنگی زرد شامل 1 درصد اکسید اورانیم هستند. این عنصردر سنگ معدن اورانیم (پیچبلانت) موجود است و اولین بار در سال 1789 جداسازی شد. این فلز در سال 1841 توسط Peligot از واکنش کلرید بی آب با فلز پتاسیم به دست آمد. 
اورانیم عنصر نایابی نیست این عنصر امروزه فراوانتر از جیوه، آنیتموان، نقره، کادمیم، مولیبدن و آرسنیک می باشد. این عنصر به فراوانی در کانیهای پیچبلاند، اورانیتیت، کارنوتیت، اوتونیت،اورانوفان و توبرنیت وجود دارد. همچنین اورانیم در سنگهای فسفاته، لیگنیت، مونازیت وجود دارد. 
اورانیم از واکنش هالید اورانیم با عناصر آلکالی و یا از واکنش اکسید اورانیم با آلومینیم یا کلسیم یا کربن در درجه حرارت بالا به دست می آید. این فلز می تواند از الکترولیز ترکیبات KUF5 یا UF4 در محلول CaCl2 و NaClحاصل شود. اورانیم با خلوص بالا می تواند از تجزیه هالید اورانیم با رشته های داغ حاصل شود.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/7/25 ] [ 12:11 صبح ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]

 

دید کلی در مورد شیمی تجزیه دستگاهی:

 

شیمی تجزیه نقش حیاتی را در توسعه علوم مختلف به عهده دارد، لذا ابداع فنون جدید تجزیه و بسط و تکامل روشهای تجزیه شیمیایی موجود ، آنقدر سریع و گسترده است که اندکی درنگ در تعقیب رویدادهای تازه سبب بوجود آمدن فاصله‌های بسیار زیاد علمی خواهد شد. نقش این فنون در فعالیتهای تولیدی روز به روز گسترده‌تر و پردامنه‌تر می‌گردد. امروزه ، کنترل کیفیت محصولات صنعتی و غیر صنعتی ، جایگاه ویژه‌ای دارد که اساس این کنترل کیفیت را تجزیه‌های شیمیایی انجام شده به کمک روشهای مختلف تجزیه‌ای تشکیل می‌دهد

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 91/7/24 ] [ 11:54 عصر ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 34
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 206881