سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی پژوهشی
این وبلاگ بیشتر به مطالب رشته شیمی می پردازد. 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

اساس این اندازه گیری واکنش نیکل با محلول دی متیل گلی اکسیم در محیط آمونیاکی ضعیف و تشکیل رسوب قرمز متبلور نیکل دی متیل گلی اکسیمات می باشد .

از آنجا که این رسوب در اسید های قوی حل می شود اگر آن را در محیط خنثی یا اسید های قوی رسوب دهند کاملا رسوب نمی کند و اسید مقداری از رسوب ایجاد شده را در خود حل می کند . بنابراین در صورتی رسوب نیکل دی متیل گلی اکسیمات به طور کامل تشکیل می شود که یا محلول آمونیاکی باشد و یا در محیط خنثی به آن سدیم استات یا آمونیم اضافه شود تا اینکه به جای اسید های معدنی  اسید استیک تولید شود  و رسوب حل نگردد زیرا قدرت اسیدی  استیک اسید کم است و رسوب نیکل دی متیل گلی اکسیمات  در آن  نا محلول است .

اگر آمونیاک زیاد به محلول زده شود باز هم رسوب نیکل دی متیل  گلی اکسیم به طور کامل تشکیل نمی شود و بایستی محلول را حرارت داد تا زیادی آمونیاک خارج گردد .

رسوب نیکل دی متیل گلی اکسیم در الکل خالص به طور قابل ملاحظه ای حل می شود . ولی در محلول الکلی رقیق حل نمی شود و به همین دلیل محلول دی متیل گلی اکسیم الکلی رقیق  تهیه می شود.

 

در این آزمایش ابتدا 10 میلی لیتر از نمونه مورد آزمایش را برداشته و در یک بشر می ریزیم سپس به آن 5 میلی لیتر دی متیل گلی اکسیم 1% به آن اضافه می کنیم و سپس به محتوی بشر را به مدت نیم ساعت در حمام آب گرم می گذاریم  سپس آن را می گذاریم

 تا سرد شود سپس رسوب را با استفاده از کاغذ صافی که قبلا وزن شده صاف می کنیم و با آب مقطر شستشو می دهیم  سپس تا خشک شدن کامل رسوب صبر می کنیم  وپس از خشک شدن رسوب را همراه کاغذ صافی وزن کرده وبا کسر وزن کاغذ صافی  از وزن به دست آمده وزن رسوب  نیکل گلی اکسیمات  را به دست می آوریم وبا استفاده از این وزن به دست آمده و محاسبات زیر وزن نیکل موجود در نمونه و همچنین مولاریته ی آن را به دست می آوریم .

  وزن کاغذ صافی:     g1.436          *         وزن رسوب همراه کاغذ صافی :  g 1.621

0.185   =  1.436 – 1.621   :  وزن رسوب(نیکل گلی اکسیمات) g

58.71  =M(Ni)   جرم مولکولی نیکل

  254.79 =M(S)  جرم مولکولی نیکل گلی اکسیمات

مقدار نیکل در 10 میلی لیتر:

 پرسش ها

جواب سوال اول در محاسبات آمده است .

2- چرا رسوب گذاری نیکل دی متیل گلی اکسیم را در محیط اسیدی یا قلیایی قوی  انجام نمی دهید؟

   از آنجا که این رسوب در اسید های قوی حل می شود اگر آن را در محیط خنثی یا اسید های قوی رسوب دهند کاملا رسوب نمی کند و اسید مقداری از رسوب ایجاد شده را در خود حل می کند و همچنین در محیط قلیایی  قوی نیز رسوب گیری به طور کامل انجام نمی شود .

3- اگر خشک کردن رسوب در حرارت های بالا انجام گیرد چه اشکالی ایجاد می شود ؟ در این شرایط ممکن است کاغذ زیاد مشتعل شده و مقداری از رسوب بیرون بپرد .    

4- اگر مقدار مصرف دی متیل گلی اکسیم خیلی زیاد باشد جه مشکلی پیش می آید ؟ 

باعث افزایش خطا خواهد شد .                                                                           

5- علت استفاد ه از آمونیاک چیست ؟

 برای تشکیل کامل رسوب  از آمونیاک استفاده می کنیم .

 6- چگونه می توان محلول دی متیل گلی اکسیم 1% را تهیه نمود ؟

 برای تهیه این محلول یک گرم ماده جامد در 50 میلی لیتر الکل اتیلیک حل نموده وسپس 50 میلی لیتر آب مقطر به آن افزوده می شود .


[ سه شنبه 91/7/25 ] [ 11:31 عصر ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 35
بازدید دیروز: 45
کل بازدیدها: 207151