سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی پژوهشی
این وبلاگ بیشتر به مطالب رشته شیمی می پردازد. 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

چند توصیه برای آنهایی که تحت شیمی درمانی هستند

در طول دوره های شیمی درمانی یکی از نگرانی های خود بیمار و پزشکش ، پایین آمدن گلبولهای سفید خون (WBC) یا همان سیستم دفاعی بدنه، که در اثر داروهای شیمی درمانی بوجود می آد.

این اتفاق می تونه باعث عوارض بسیار زیادی بشه که یکی از اونا اینه که بدن در مقابل میکروبها و عفونت ها و... بسیار ضعیف می شه و می تونه بسیار خطرناک باشه.

و چه بسیار بیمارانی که در اثر همین عارضه جون خودشونو از دست می دن...

وقتی که گلبولهای سفید خون بیمار کمتر از 2000 بشه معمولا پزشک شیمی درمانی را چند روزی به تاخیر میندازه  تا دوباره بدن به حالت طبیعی برگرده.(بعضی موقع ها هم که این حالت شدیدتر باشه پزشک دستور بستری بیمار در اتاق ایزوله را می ده).

ابتدایی ترین درمانی که پزشک سریعا به آن اقدام میکنه، تجویز آمپولهای زیر جلدیه (زیر پوستی ) که فقط کسانی که از آن استفاده کرده اند می دونن چقدر دردناک و عذاب آوره و در هزینه اونا هم بسیار زیاده ، طوری که هر دونه از این آمپولا تقریبا 50 هزار تومنه (البته خارجیش)

که با این حساب اگه 4-3 تا از اینا برای یه دوره تجویز بشه ، هیچی دیگه ....

و اما خطاب به کسانیکه در حال درمانند :

خوردن چند چیز خیلی می تونه به اونا در این مورد کمک بکنه که من اینا رو از پرستارام شنیدم و تجربه شخصیمه :

1)      کله پاچه بخورید !!!Description: http://blogfa.com/images/smileys/25.gif

2)      هندونه زیاد بخورید

3)      انواع آب میوه های طبیعی رو فراموش نکنید از جمله آب هویج

 

در درمان با داروهای شیمی درمانی به پزشک و پرستار خود اعتماد کامل داشته باشید و داروهای مربوطه را صیحیح و کامل مصرف نمایید که در بهبودی شما تاثیر چشمگیر خواهد داشت.

جهت کاهش عوارض احتمالی درمان نکات ذیل را در منزل دقیقا رعایت نمایید:

1) برای پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ لازم است دو ساعت قبل از شیمی درمانی و بعد از شیمی درمانی غذایی مصرف نشود و اولین مواد غذایی بعد از شیمی درمانی مایعات از قبیل آب کمپوت، شیر، چای سرد و عسل باشد.

2) برای کاهش حالت تهوع لازم است دریافت غذای کافی ومقوی، استراحت وخواب مناسب وکافی، تمرین و فعالیت بدنی، تغییر ذهنیت بوسیله مطالعه، دیدن تلویزیون، صحبت های خودمانی و .... را داشته باشید.

3) در صورتیکه تهوع با هیچ موردی بهتر نشد 3-2 ساعت قبل از شیمی درمانی یک وعده غذای کامل صرف کرده و بقیه شبانه روز را غذای ملایم و سبک میل نمایید.

4) دفعات صرف غذا در شبانه روز کمتر از سه نوبت نباشد ولی با حجم کم و در بین وعده های غذا می توان از کمکهای غذایی مثل میوه ها استفاده نمود.

5) در صورت عدم تحمل گوشت قرمز می توانید از ماهی، شیر با عسل و شیر با زرده تخم مرغ در صبحانه بطور روز درمیان استفاده کنید.

6) از غذاهای داغ، ترش، پرادویه وچرب کمتر استفاده شود.

7) غذا را آهسته صرف کرده و کاملا آن را بجوید.

8) برای پیشگیری از بی اشتهایی از مناظر ناخوشایند و بوهای نامطبوع دوری کنید و سعی کنید حتی الامکان در تهیه و طبخ غذا شرکت نکنید وغذا را در محیطی آرام صرف کنید.

9) قبل از مصرف غذا سعی کنید دهان خود را با آب نمک رقیق یا آب و جوش شیرین شستشو دهید تا غذا برای شما لذت بخش گردد.

10) در صورت بروز ضایعات و زخم های دهان هر 4-2 ساعت دهان را با محلول آب نمک رقیق یا آب جوش شیرین ( یک قاشق در یک لیوان آب ) شستشو دهید و در صورت تشدید زخم ها و خونریزی به پزشک معالج خود رجوع کنید.

11) در صورت زخمهای دهانی از غذاهای نرم و مایعات صاف شده استفاده شود و می توانید از نی استفاده نمایید. طبخ سوپ با انواع سبزیجات باشد. از گروه سبزیها و ماست شیرین بیشتر استفاده شود.

12) در طول درمانهای طولانی مدت اگر با ناراحتی تنفسی نظیر تنگی نفس و خس خس سینه یا سرفه مواجه شدید به پزشک معالج رجوع کنید.

13) بعد از اتمام هر جلسه شیمی درمانی مایعات فراوان میل کنید تا با دفع ادراری زیاد عوارض داروها کاهش یابد ( حداقل میزان دریافت مایعات 10 لیوان در شبانه روز باش ) انواع آب میوه، دوغ مناسب می باشد.

14) مثانه را به موقع و زود تخلیه کنید و از تجمع ادرار با زمان طولانی پرهیز نمائید.

15) بعضی از داروهای شیمی درمانی باعث ریزش موهای سر و بدن می شوند قابل ذکر است که این ریزش چند هفته بعد از اتمام درمان مجددا موها رشد می کند.

16) قبل از درمان موها را کوتاه و از برس های نرم استفاده نموده و سر را با شامپو سدر شستشو دهید. می توانید از کلاه یا روسری استفاده کنید. ضمنا از برس زدن مکرر پرهیز کنید.

17) در صورت خونریزی از لثه، وجود مدفوع سیاه رنگ، خون در ادرار، خلط خونی به پزشک مراجعه نمایید و در طول شیمی درمانی سعی کنید به بدن شما ضربه و آسیبی وارد نشود.

18) در زمان شیمی درمانی از قرص آسپرین و گروه سالیسیلاتها و ایندومتاسین ، مفنامیک اسید، بروفن، دیکلوفناک، پیروکسیکام استفاده نشود مگر با دستور پزشک معالج خود باشد.

19) از مسواک نرم برای شستشوی دندانها استفاده کنید و روش مسواک زدن را افقی انجام دهید بهتر است از خمیر دندان فلورایددار جهت جلوگیری از پوسیدگی دندانها استفاده کنید.

20) جهت رفع خشکی دهان و تحریک ترشح بزاق در دهان می توانید از آب نبات، دوغ، ماست شیرین، آدامس استفاده کنید ولبها را به طور دائم چرب کنید.

21) در ازدحام جمعیت افراد بیمار و عفونی و افراد واکسینه شده شرکت نکنید و در صورت استعمال دخانیات آن را ترک کنید و درکنار فردی که در حال سیگار کشیدن است قرار نگیرید.

22) تقریبا به مدت 2 ساعت بعد از شیمی درمانی به صورت خوابیده و نیمه نشسته استراحت کنید وسپس از جای خود بلند شوید ( محیط کار آرام و ساکت باشد ).

23) در طول درمان شیمی درمانی روشهای پیشگیری از حاملگی ( هم زن وهم مرد ) استفاده نمایید و در صورت نیاز با پزشک معالج مشورت نمایید.

24) در صورت استفاده از داروهای خوراکی شیمی درمانی آنها را به همراه شیر و یا شربت آنتی اسید مصرف کنید.

25) داروهای شیمی درمانی خود را در منزل حتما در یخچال نگهداری کنید.

26) محل تزریق آمپول را از هرگونه آسیب محفوظ دارید.

27) آزمایشات خود را به طور مرتب انجام دهید و پاسخ آن را نگهداری نمایید.

28) داروها را به طور مرتب و به موقع مصرف نمایید.


[ یکشنبه 91/12/27 ] [ 10:54 صبح ] [ نبی ایمانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدها: 207071